Fejloverførsler - NAV/Business Central

Håndtering af fejloverførsler i NAV/BC

I forbindelse med importen af bilag til NAV, kan der være bilag som Digiflow ikke kan få lov at oprette som købsdokument. Det skyldes typisk opsætning omkring moms eller betaling på enten konto- eller kreditorniveau.

Nedenfor er en beskrivelse af hvordan man finder frem til årsagen til bilaget er endt som "Fejloverførsel".

 

  1. Ved importen informeres man om hvor mange bilag, der er importeret samt hvor mange der er fejlet i den forbindelse.

 

 

  1. De fejlede bilag vil blive placeret i mappen "Fejloverførsler i Digiflow.

 

 

  1. Fra mappen "Fejloverførsler" er det muligt at finde fejlmeddelelsen der er sendt retur fra NAV. Den findes under Værktøjer > Revisionsspor

 

 

  1. Når man har konstateret hvad fejlen skyldes, skal det typisk rettes i NAV og herefter lave importen igen, hvor bilaget oprettes som købsdokument i NAV.

 

Skal fejlen rettes på Digiflowbilaget, vil det i visse tilfælde være nødvendigt at slette bilag, hvorefter det kan genskabes. Nu vil det være muligt at være "Ret hoveddata" under værktøjer. Bilaget skal herefter konteres og godkendes på ny. Det er som udgangspunkt ikke muligt at rette hoveddata efter bilaget er godkendt, hvorfor slet/genskab er nødvendigt.

 

Forskellige fejloverførsler i NAV og Business Central

  • Eksport-fejl - Eksport fejlede: 'Konfiguration af indkommede dokumenter findes ikke. Id-felter og -værdier: Primærnøgle='''

    • Tjek at opsætningen af købsordrer og indkommende bilag, er rigtig opsat inde i NAV/BC. De tilgås ved at søge på dem, eks. “opsætning af købsordre”.

  • Bogføringsopsætning findes ikke. Id-felter og -værdier: Virksomhedsbogføringsgruppe=”Udland”, Produktbogføringsgruppe=”DIV”.

    • Undersøg opsætningen af produktbogføringsgruppe i NAV/BC. Eksemplet over indikerer at der mangler en opsætning for "Udland" inde på produktbogføringsgruppen "DIV".

  • Eksport fejlede: ‘There is not enough qty not yet invoices, Item xxxxx, Qty missing: 1, Qty on open documents: 0’

    • Der er ingen åbne linjer tilbage på indkøbet. Linjen som bilaget er godkendt op imod, er allerede faktureret. Man kan normalt se hvad der er galt inde på indkøbet.

  • Eksport fejlede: 'Validering af betalingstype må ikke være i Betalingsform: Kode=Bank'

    • Der er uoverensstemmelse mellem betalingsoplysninger på bilaget og betalingsform på kreditor.

    • Samtidig er der heller ikke en mapning i Digiflow connectoren af betalingsmetode der matcher bilaget i Digiflow.

    • Løsning: Ret betalingsoplysninger på bilaget, ret betalingsform på kreditor eller lav mapning på betalingsmetode i Digiflow connectoren under “Betalinger”.

  • Eksport fejlede: “Betalingsidentifikation er Inaktiv og skal være blank. Køb./betalingsoplysning, Kladdetypenavn=”,Kladdenavn=”,Kladdelinienr=’0’,Bilagstype=’Faktura’,Bilagsnr=’’

    • Løsningen kan man finde i kreditoropsætningen i NAV. Betalingsmetode/Payment method skal være defineret på kreditor (FIK, GIRO, BANK, etc..). Hvis det ikke løses her, kan man kigge på Digiflow-connectoren for at se om der er defineret noget under Betalinger/Payment, der laver en forkert mapning i forhold betalingsmetoden.

    • Løsning nummer 2: Skifte betalingsmetode på bilaget til “DirectDebet”. Så skal det komme over uden besvær. Husk at minde om at betalingen så skal gøres manuelt.

  • Eksport fejlede: 'Priser inkl. moms skal være lig med 'Nej' i Købshoved: Bilagstype=Faktura, Nummer=3161. Den aktuelle værdi er 'Ja'.'

    • Digiflow opretter altid købsdokumentet visningen af pris inkl. moms. Hvis man f.eks. har bogført en forhåndsbetaling/prepayment med visning af pris til eksl.moms, vil dette nægte Digiflow at oprette bilag på dette indkøb med priser inkl. moms.

    • Løsning kan være at bogføre bilaget manuelt. Man kan undgå fejlen ved at vælge pris inkl. moms, ved bogføring af forhåndsbetaling. Dette kan sættes op generelt på kreditor, eller individuelt på indkøbsordren.

 

Fejl ved kontering

  • Fejl ved NAV/BC integration: MOMS' findes ikke i momsopsætningen.

    • Løsning 1: Tjek opsætning på konto- og kreditorkortet er korret. Fx om Opsætning af momsbogf. sat korrekt op for momsvirksomhedsbogf.gruppe. Justér opsætningen og synkroniser til Digiflow.

Var dette svar nyttigt?
😞
😐
😁