For at sende dokumenter med Nemhandel Klienten skal installationen af klienten være fuldført. Derudover er det vigtigt at der i opsætning er valgt en indsættelsesmappe, hvor økonomisystemet udlæser filer til og Nemhandel Klienten kan opsamle filerne.
Når ovenstående er på plads, vil Nemhandel Klienten selv samle dokumenterne op fra indlæsningsmappen. De lander i mappen "Ikke afsendte" i Nemhandel Klienten.
Når dokumentet er afsendt og leveret til modtager, placeres det i mappen "Kvitterede" hvor det også vil være muligt at hente en kvittering for leveringen.
Under "Funktioner" eller på knapperne markeret med rød på billedet nedenfor, har man forskellige muligheder.
Afsende dokumenterne
Slette et dokument
Få vist et dokument - XML filen præsenteres i en standard visning/layout
Udskrive dokumentet - udskrives i en standard visning/layout
OBS! Er "Automatisk afsendelse af dokumenter" valgt under opsætning, vil dokumenterne automatisk blive sendt.
Afsendelse
Når dokumenterne er sendt vil de først blive flyttet til mappen "Under afsendelse". Herefter bliver dokumenterne flyttet til mappen "Kvitterede", hvis afsendelsen er gået godt.
Er afsendelsen mislykkes vil bilaget lande i "Returnerede".
Ved fejl i afsendelse
Er afsendelsen mislykkes og dokumentet landet i "Returnerede", vil det være muligt at gå til mappen og finde årsagen.
Det er også muligt at åbne dokumentet og finde fejlbeskrivelsen under fanen "Statusinformation"